1977
Pamätné vystúpenie zábavovej skupiny Simax (ZV ROH pri n.p. Technické sklo) na svadbe sesternice ženy Martina Junca (harmonikárom bol Ing. Rudolf Hruškovič) vyústi do založenia vokálno-inštrumentálneho dua v zložení Ing. Rudolf Hruškovič (spev, harmonika, elektrofonický organ, bubonátor) a Martin Junec (spev, tenor saxofón). Po niekoľkých úspešných i menej úspešných vystúpeniach na zábavách, plesoch a svadbách v okolí Novej Vsi duo absolvuje kvalifikačné prehrávky dopĺňa Juncov švagor Karol Mader (spev, gitara, basová gitara). Práve Karol Mader (prezývaný aj Žofré) vnáša do skupiny novú energiu a privádza ju aj k hraniu pop-rockového repertoáru. Jeho schopnosť spievať (napočúvanou) maďarčinou a (tzv. cigánskou, teda foneticky napodobnenou) angličtinou umožňuje HuRyTanu podstatne rozšíriť repertoár.

1978
Vo februári HuRyTan, v spolupráci s miestnou dychovkou Hasičianka, detským zborom pri miestnej ĽŠU a recitátorským telesom Červený kútik, uvádza v miestnom kultúrnom a osvetovom stredisku v Novej Vsi komponované pásmo hudby, spevu, tanca a recitácie uvedené pri príležitosti 30. výročia februárového víťazstva. Hudobné dielo z oblasti tzv. vyššieho populáru bolo vrelo prijaté publikom z radov komunistických funkcionárov, vojakov miestneho útvaru Pohraničnej stráže, žiakmi ZDŠ a príbuzných účinkujúcich.
HuRyTan v trojčlennom obsadení sa čoskoro profesionalizuje a začína pôsobiť v bratislavských baroch. Samozrejme, hudobníci z HuRyTanu sa nevzdávajú ani hrávania na svadbách, plesoch, zábavách a iných príležitostiach v okolí hlavného mesta. V letnej sezóne (máj-september) lukratívne angažmán v Bulharsku.

1980
Ďalšie letné angažmán v Bulharsku, cez zimu angažmán vo švajčiarskom lyžiarskom stredisku Davos.

1981
Po letnom angažmáne v Nórsku ostávajú členovia HuRyTanu Martin Junec a Karol Mader na Západe. Ing. Rudolf Hruškovič sa vracia do vlasti sám. Novými členmi comba sa stávajú bratia Patrik (bicie) a Mário (basová gitara) Panelághovci. V novom obsadení HuRyTan hrá v bratislavskom bare Jalta.
Na základe požiadavky švajčiarskeho organizátora do skupiny postupne prichádza gitarista Karol Laczkó, saxofonista Martin Wischwader a skupina sa rozširuje o dievčenské spevácke trio Monika Lehotová-Opletalová, Fylis Gašparíková a Vlaďka Pospěchová.

1985
Skupinu opúšťa Ing. Hruškovič, aby sa plne začal venovať ľudovému liečiteľstvu na živnostníckej báze v rámci drobného socialistického podnikania.
Na jeho miesto skupina prijíma klávesistu Ivana Jakubíka.
Za materskými povinnosťami odchádza Fylis Gašparíková.

1987
Bratia Panelághovci opúšťajú skupinu. HuRyTan sa rozhodne pokračovať ďalej ako trio a prepúšťa aj Pospěchovú a Lehotovú-Opletalovú.

1988-1989
Trio HuRyTan v zložení Ivan Jakubík (spev, samohrajka, bubonátor), Karol Laczkó (spev, basová gitara, gitara) a Martin Wischwader (spev, saxofón, trúbka, samohrajka) vystupuje na tanečných zábavách a svadbách v okolí Novej Vsi.
V novembri 1989 sa skupina rozchádza pre nedostatok kšeftov, ale najmä pre politické nezhody a iné aktivity svojich členov.

1993
Vychádza prvé vydanie knihy akože spisovateľa Petra Pišťánka Mladý Dônč, ktorá obsahuje novelu Muzika, zachycujúcu s patričnou autorskou nadsádzkou začiatky comba HuRyTan. Aj napriek zosmiešňujúcemu a urážlivému podaniu niektorých členov skupiny a ich zážitkov ide o dielko, pod ktorého vplyvom rastie v mieste jej niekdajšieho pôsobenia záujem o skupinu HuRyTan.
Ing. Hruškovič hodlá zažalovať akože spisovateľa Píšťanka za urážku na cti, keďže ho vo svojej knihe vykreslil ako úplného chuja a sviňu, ale napokon sa uspokojí s osobnou inzultáciou v rámci medzisusedských vzťahov.

1994
Pokus o comeback HuRyTanu v rámci letných tanečných zábav, so zakladajúcim členom Ing. Hruškovičom, sa aj napriek prvotnému záujmu Ing. Hruškoviča nezdarí pre jeho časovú zaneprázdnenosť.

1995
Akože spisovateľ Peter Píšťánek vydáva knihu Rivers of Babylon 2, v ktorom sa aj naďalej obzvlášť urážlivým spôsobom dotýka bývalých členov skupiny HuRyTan. Zosmiešňujúco pojednáva najmä Martinovi Juncovi a Karolovi Maderovi, prostredníctvom vymyslených zážitkov v americkom exile. Martin Junec v Píštankovej knihe dokonca pestuje nejaké zvrátené pohlavné aktivity so ženskou osobou, ktorú v skutočnosti vôbec nepozná, a obchodné aktivity s akýmisi lampičkami, ktoré sa nezakladajú na pravde. Karol Mader dokonca v tej akože knihe zomiera. Taktiež prírodný liečiteľ a senzibil Ing. Hruškovič (v súčasnosti známy viac pod menom Ing. Pradžajána Swami Brahmapútra) je v knihe vykreslený ako obyčajný podvodník a šarlatán.

1997
Na základe obnovenej popularity skupiny HuRyTan vzniká rovnomenný hudobný festival, ktorého prvý ročník v Banskej Štiavnici je finančným prepadákom, aj z dôvodu, že pôvodne plánované comebackové vystúpenie HuRyTanu je z technických príčin odvolané.

1998
Aj druhý ročník HuRyTanu (tentoraz v bratislavskom amfiteátri na Búdkovej ceste) sa tiež musí zaobísť bez účasti skupiny, ktorá mu dala meno. Organizátor festivalov sa organizovania ďalších ročníkov HuRyTanu radšej vzdáva a uchyľuje sa do ilegality.

2003
Pomimo svojich aktivít s iniciovaním reunionu skupiny Led Zeppelin sa hráč na table drums (nezamieňajme si s indickými tabla drums) Attila ötvös rozhodne iniciovať comeback HuRyTanu. (Prečítajte si rozhovor s ním pod názvom Trinásty apoštol.) Hoci mu ani jeden z bývalých členov neodpovedá na jeho korešpondenciu týkajúcu sa žiadosti o prijatie do skupiny, agilný ötvös sa rozhodne chápať to podľa zásady „kto mlčí, ten svedčí“ a berie reunion HuRyTanu ako hotovú vec.
Svojou presvedčivou výrečnosťou omámi aj skúseného hudobného promotéra, ktorý pod jeho vplyvom zorganizuje ďalší ročník hudobného festivalu Hurytan, tentoraz Bratislave na Zlatých Pieskoch. Zdá sa, že tentoraz bolo vystúpenie skupiny HuRyTan už na spadnutie, ale napokon sa neuskutočnilo, pretože table drummer Attila ötvös posledné dni pred vystúpením tak intenzívne cvičil, že mu zliezla koža z oboch ukazovákov. Navyše vznikol spor o to, či tvorbu skupiny HuRyTan možno zaradiť do world music. A do tretice, žiadny z bývalých členov skupiny sa neozval, ani neprejavil záujem o ötvösove aktivity. Bolo by vskutku zaujímavé vidieť, ako by si ötvös poradil, keby k vystúpeniu došlo.

2005
Začína sa nakrúcať film podľa nactiutŕhačskej knihy akože spisovateľa Pištáneka Muzika. Správy o pripravovanom projekte presiaknu do dennej tlače, čo vyvolá nové protesty bývalých členov skupiny, Ing. Pradžajánu Swami Brahmapútru, Martina Junca a Karola Madera. K ich protestom sa vehementne pridáva aj Attila ötvös, ktorý sa samozvane pasuje na štvrtého člena skupiny a najväčšieho ochrancu jej odkazu (pozri jeho rozhovor Trinásty apoštol). Nespokojnosť je najmä s použitím knihy prakticky bezvýznamného akože spisovateľa Pieštáneka ako podkladu k filmu. Attila ötvös sa ponúkne, že napíše skutočný príbeh skupiny, no je mu v tom zabránené. Výber hlavných predstaviteľov (Jan Budař, Ľubomír Kostelný a Marek Geišberg) je ďalším problémom, ktorý s pripravovaným filmom majú niekdajší členovia pôvodného HuRyTanu a Attila ötvös. „Bol som krajší,“ povie Ing. Pradžajána Swami Brahmapútra na otázku redaktorky miestnej televízie. „Dnes viem, že dôležité je, čo sa nachádza v srdci človeka, a nie v jeho zovňajšku, no vtedy som to nevedel, a tak trvám na mojom nahradení niekým príťažlivejším.“
„Ja a taký hastroš?“ vyjadrí sa Martin Junec k predstaviteľovi Ľubomírovi Kostelnému.
Jediný, kto sa nevyjadrí, je Karol Mader, aj na momentálnom pracovisku v strojno-traktorovej stanici stále prezývaný Žofré.

2006
Attila ötvös zažaluje neznámeho páchateľa (nevedel si zistiť názov adresu produkčnej firmy) za zneužitie životných osudov i prvkov osobnej charakteristiky skutočných členov skupiny. Žiada odškodné vo výške 20 mil. Sk pre seba, ospravedlnenie pre Ing. Pradžajánu Swami Brahmapútru, Martina Junca a Karola Madera, trest smrti pre Pištianka a vysoké tresty odňatia slobody pre producenta, režiséra a scenáristu filmu Muzika.

2007
Dochádza k finančnému vyrovnaniu medzi Ing. Pradžajánom Swami Brahmapútrom (zastupujúcim záujmy Martina Junca a Karola Madera) na jednej strane a produkciou filmu Muzika na druhej strane. Predmetom je súhlas členov skupiny s filmom Muzika a odkúpenie práva na názov HuRyTan pre účely založenia hudobnej skupiny pod týmto názvom.
Obnovený HuRyTan v zložení Jan Budař (spev, klávesové nástroje), Marek Geišberg (spev, gitara), Ľuboš Kostelný (spev, saxofón), Róbert Mankovecký (spev, gitara, basová gitara, syntetizátor, bubonátor), Jaroslav Jonis (saxofón), Štefan Jurík (tenor saxofón), Pavel Ribarič st. (spev, akordeón, trombón) a Pavol Ribarič ml. (bicie nástroje) nahráva piesne k pripravovanému filmu Muzika. Jednu pieseň nahráva skupina HuRyTan v zložení Samuel Tomeček (spev, klávesy), Ondrej Krajniak (klávesy), Matej Bugala (gitary), Martin Žiak (basgitara) a Emil Frátrik (bicie).
„My sme boli len traja a akú muziku sme robili!“ necháva sa skepticky počuť Karol Mader. „Ich musí byť jak hadov, aby nás vôbec nahradili.“

2008
Pripravuje sa premiéra filmu spojená s verejnými vystúpeniami HuRyTanu po dlhých rokoch. Očakáva sa aj osobná účasť bývalých členov a členiek skupiny. Prinajmenšom Attila ötvös sa čulo zaujíma o to, či dostane pozvánku na premiéru a nasledujúci večierok. Dúfa, že sa tak konečne osobne zoznámi s Ing. Pradžajánom Swami Brahmapútrom, Martinom Juncom a Karolom Maderom, ako aj s ich hereckými predstaviteľmi.

© ALEF Film & Media Group, 2008. © FOTO.Alexander Trizuljak pre AFMG.
Všetky práva vyhradené. Kopírovanie, zmeny a rožširovanie bez súhlasu autora sú porušením zákona o autorských právach.

ENGLISH VERSION