1977
Pamätné vystúpenie zábavovej skupiny Simax (ZV ROH pri n.p. Technické sklo) na
svadbe sesternice ženy Martina Junca (harmonikárom bol Ing. Rudolf Hruškovič)
vyústi do založenia vokálno-inštrumentálneho dua v zložení Ing. Rudolf Hruškovič
(spev, harmonika, elektrofonický organ, bubonátor) a Martin Junec (spev, tenor
saxofón). Po niekoľkých úspešných i menej úspešných vystúpeniach na zábavách,
plesoch a svadbách v okolí Novej Vsi duo absolvuje kvalifikačné prehrávky dopĺňa
Juncov švagor Karol Mader (spev, gitara, basová gitara). Práve Karol Mader (prezývaný
aj Žofré) vnáša do skupiny novú energiu a privádza ju aj k hraniu pop-rockového
repertoáru. Jeho schopnosť spievať (napočúvanou) maďarčinou a (tzv. cigánskou,
teda foneticky napodobnenou) angličtinou umožňuje HuRyTanu podstatne rozšíriť
repertoár.
1978
Vo februári HuRyTan, v spolupráci s miestnou dychovkou Hasičianka, detským
zborom pri miestnej ĽŠU a recitátorským telesom Červený kútik, uvádza v miestnom
kultúrnom a osvetovom stredisku v Novej Vsi komponované pásmo hudby, spevu,
tanca a recitácie uvedené pri príležitosti 30. výročia februárového víťazstva.
Hudobné dielo z oblasti tzv. vyššieho populáru bolo vrelo prijaté publikom z
radov komunistických funkcionárov, vojakov miestneho útvaru Pohraničnej stráže,
žiakmi ZDŠ a príbuzných účinkujúcich.
HuRyTan v trojčlennom obsadení sa čoskoro profesionalizuje a začína pôsobiť v
bratislavských baroch. Samozrejme, hudobníci z HuRyTanu sa nevzdávajú ani
hrávania na svadbách, plesoch, zábavách a iných príležitostiach v okolí hlavného
mesta. V letnej sezóne (máj-september) lukratívne angažmán v Bulharsku.
1980
Ďalšie letné angažmán v Bulharsku, cez zimu angažmán vo švajčiarskom lyžiarskom
stredisku Davos.
1981
Po letnom angažmáne v Nórsku ostávajú členovia HuRyTanu Martin Junec a Karol
Mader na Západe. Ing. Rudolf Hruškovič sa vracia do vlasti sám. Novými členmi
comba sa stávajú bratia Patrik (bicie) a Mário (basová gitara) Panelághovci. V
novom obsadení HuRyTan hrá v bratislavskom bare Jalta.
Na základe požiadavky švajčiarskeho organizátora do skupiny postupne prichádza
gitarista Karol Laczkó, saxofonista Martin Wischwader a skupina sa rozširuje o
dievčenské spevácke trio Monika Lehotová-Opletalová, Fylis Gašparíková a Vlaďka
Pospěchová.
1985
Skupinu opúšťa Ing. Hruškovič, aby sa plne začal venovať ľudovému liečiteľstvu
na živnostníckej báze v rámci drobného socialistického podnikania.
Na jeho miesto skupina prijíma klávesistu Ivana Jakubíka.
Za materskými povinnosťami odchádza Fylis Gašparíková.
1987
Bratia Panelághovci opúšťajú skupinu. HuRyTan sa rozhodne pokračovať ďalej ako
trio a prepúšťa aj Pospěchovú a Lehotovú-Opletalovú.
1988-1989
Trio HuRyTan v zložení Ivan Jakubík (spev, samohrajka, bubonátor), Karol Laczkó
(spev, basová gitara, gitara) a Martin Wischwader (spev, saxofón, trúbka,
samohrajka) vystupuje na tanečných zábavách a svadbách v okolí Novej Vsi.
V novembri 1989 sa skupina rozchádza pre nedostatok kšeftov, ale najmä pre
politické nezhody a iné aktivity svojich členov.
1993
Vychádza prvé vydanie knihy akože spisovateľa Petra Pišťánka Mladý Dônč, ktorá
obsahuje novelu Muzika, zachycujúcu s patričnou autorskou nadsádzkou začiatky
comba HuRyTan. Aj napriek zosmiešňujúcemu a urážlivému podaniu niektorých členov
skupiny a ich zážitkov ide o dielko, pod ktorého vplyvom rastie v mieste jej
niekdajšieho pôsobenia záujem o skupinu HuRyTan.
Ing. Hruškovič hodlá zažalovať akože spisovateľa Píšťanka za urážku na cti,
keďže ho vo svojej knihe vykreslil ako úplného chuja a sviňu, ale napokon sa
uspokojí s osobnou inzultáciou v rámci medzisusedských vzťahov.
1994
Pokus o comeback HuRyTanu v rámci letných tanečných zábav, so zakladajúcim
členom Ing. Hruškovičom, sa aj napriek prvotnému záujmu Ing. Hruškoviča nezdarí
pre jeho časovú zaneprázdnenosť.
1995
Akože spisovateľ Peter Píšťánek vydáva knihu Rivers of Babylon 2, v ktorom sa aj
naďalej obzvlášť urážlivým spôsobom dotýka bývalých členov skupiny HuRyTan.
Zosmiešňujúco pojednáva najmä Martinovi Juncovi a Karolovi Maderovi,
prostredníctvom vymyslených zážitkov v americkom exile. Martin Junec v Píštankovej
knihe dokonca pestuje nejaké zvrátené pohlavné aktivity so ženskou osobou, ktorú
v skutočnosti vôbec nepozná, a obchodné aktivity s akýmisi lampičkami, ktoré sa
nezakladajú na pravde. Karol Mader dokonca v tej akože knihe zomiera. Taktiež
prírodný liečiteľ a senzibil Ing. Hruškovič (v súčasnosti známy viac pod menom
Ing. Pradžajána Swami Brahmapútra) je v knihe vykreslený ako obyčajný podvodník
a šarlatán.
1997
Na základe obnovenej popularity skupiny HuRyTan vzniká rovnomenný hudobný
festival, ktorého prvý ročník v Banskej Štiavnici je finančným prepadákom, aj z
dôvodu, že pôvodne plánované comebackové vystúpenie HuRyTanu je z technických
príčin odvolané.
1998
Aj druhý ročník HuRyTanu (tentoraz v bratislavskom amfiteátri na Búdkovej ceste)
sa tiež musí zaobísť bez účasti skupiny, ktorá mu dala meno. Organizátor
festivalov sa organizovania ďalších ročníkov HuRyTanu radšej vzdáva a uchyľuje
sa do ilegality.
2003
Pomimo svojich aktivít s iniciovaním reunionu skupiny Led Zeppelin sa hráč na
table drums (nezamieňajme si s indickými tabla drums) Attila ötvös rozhodne
iniciovať comeback HuRyTanu. (Prečítajte si rozhovor s ním pod názvom Trinásty
apoštol.) Hoci mu ani jeden z bývalých členov neodpovedá na jeho korešpondenciu
týkajúcu sa žiadosti o prijatie do skupiny, agilný ötvös sa rozhodne chápať to
podľa zásady „kto mlčí, ten svedčí“ a berie reunion HuRyTanu ako hotovú vec.
Svojou presvedčivou výrečnosťou omámi aj skúseného hudobného promotéra, ktorý
pod jeho vplyvom zorganizuje ďalší ročník hudobného festivalu Hurytan, tentoraz
Bratislave na Zlatých Pieskoch. Zdá sa, že tentoraz bolo vystúpenie skupiny
HuRyTan už na spadnutie, ale napokon sa neuskutočnilo, pretože table drummer
Attila ötvös posledné dni pred vystúpením tak intenzívne cvičil, že mu zliezla
koža z oboch ukazovákov. Navyše vznikol spor o to, či tvorbu skupiny HuRyTan
možno zaradiť do world music. A do tretice, žiadny z bývalých členov skupiny sa
neozval, ani neprejavil záujem o ötvösove aktivity. Bolo by vskutku zaujímavé
vidieť, ako by si ötvös poradil, keby k vystúpeniu došlo.
2005
Začína sa nakrúcať film podľa nactiutŕhačskej knihy akože spisovateľa Pištáneka
Muzika. Správy o pripravovanom projekte presiaknu do dennej tlače, čo vyvolá
nové protesty bývalých členov skupiny, Ing. Pradžajánu Swami Brahmapútru,
Martina Junca a Karola Madera. K ich protestom sa vehementne pridáva aj Attila
ötvös, ktorý sa samozvane pasuje na štvrtého člena skupiny a najväčšieho
ochrancu jej odkazu (pozri jeho rozhovor Trinásty apoštol). Nespokojnosť je
najmä s použitím knihy prakticky bezvýznamného akože spisovateľa Pieštáneka ako
podkladu k filmu. Attila ötvös sa ponúkne, že napíše skutočný príbeh skupiny, no
je mu v tom zabránené. Výber hlavných predstaviteľov (Jan Budař, Ľubomír
Kostelný a Marek Geišberg) je ďalším problémom, ktorý s pripravovaným filmom
majú niekdajší členovia pôvodného HuRyTanu a Attila ötvös. „Bol som krajší,“
povie Ing. Pradžajána Swami Brahmapútra na otázku redaktorky miestnej televízie.
„Dnes viem, že dôležité je, čo sa nachádza v srdci človeka, a nie v jeho
zovňajšku, no vtedy som to nevedel, a tak trvám na mojom nahradení niekým
príťažlivejším.“
„Ja a taký hastroš?“ vyjadrí sa Martin Junec k predstaviteľovi Ľubomírovi
Kostelnému.
Jediný, kto sa nevyjadrí, je Karol Mader, aj na momentálnom pracovisku v strojno-traktorovej
stanici stále prezývaný Žofré.
2006
Attila ötvös zažaluje neznámeho páchateľa (nevedel si zistiť názov adresu
produkčnej firmy) za zneužitie životných osudov i prvkov osobnej charakteristiky
skutočných členov skupiny. Žiada odškodné vo výške 20 mil. Sk pre seba,
ospravedlnenie pre Ing. Pradžajánu Swami Brahmapútru, Martina Junca a Karola
Madera, trest smrti pre Pištianka a vysoké tresty odňatia slobody pre producenta,
režiséra a scenáristu filmu Muzika.
2007
Dochádza k finančnému vyrovnaniu medzi Ing. Pradžajánom Swami Brahmapútrom (zastupujúcim
záujmy Martina Junca a Karola Madera) na jednej strane a produkciou filmu Muzika
na druhej strane. Predmetom je súhlas členov skupiny s filmom Muzika a odkúpenie
práva na názov HuRyTan pre účely založenia hudobnej skupiny pod týmto názvom.
Obnovený HuRyTan v zložení Jan Budař (spev, klávesové nástroje), Marek Geišberg
(spev, gitara), Ľuboš Kostelný (spev, saxofón), Róbert Mankovecký (spev, gitara,
basová gitara, syntetizátor, bubonátor), Jaroslav Jonis (saxofón), Štefan Jurík
(tenor saxofón), Pavel Ribarič st. (spev, akordeón, trombón) a Pavol Ribarič ml.
(bicie nástroje) nahráva piesne k pripravovanému filmu Muzika. Jednu pieseň
nahráva skupina HuRyTan v zložení Samuel Tomeček (spev, klávesy), Ondrej
Krajniak (klávesy), Matej Bugala (gitary), Martin Žiak (basgitara) a Emil
Frátrik (bicie).
„My sme boli len traja a akú muziku sme robili!“ necháva sa skepticky počuť
Karol Mader. „Ich musí byť jak hadov, aby nás vôbec nahradili.“
2008
Pripravuje sa premiéra filmu spojená s verejnými vystúpeniami HuRyTanu po dlhých
rokoch. Očakáva sa aj osobná účasť bývalých členov a členiek skupiny.
Prinajmenšom Attila ötvös sa čulo zaujíma o to, či dostane pozvánku na premiéru
a nasledujúci večierok. Dúfa, že sa tak konečne osobne zoznámi s Ing.
Pradžajánom Swami Brahmapútrom, Martinom Juncom a Karolom Maderom, ako aj s ich
hereckými predstaviteľmi.
© ALEF Film & Media Group, 2008. © FOTO.Alexander Trizuljak pre AFMG.
Všetky práva vyhradené. Kopírovanie, zmeny a rožširovanie bez súhlasu autora sú
porušením zákona o autorských právach.